6.6.2010

Paksut nilkat

Kenenkään nilkat eivät ole luonnostaan paksut. Syyt paksuihin nilkkoihin löytyvät yleensä ruokavaliosta ja liikkumattomuudesta.
Nilkan paksuus voi olla nestettä tai rasvakudosta tai yhdistelmä molemmista. Jos kyseessä on nesteturvotus on hyvä tutkituttaa että taustalla ei ole sydän- tai munuaissairauksia eikä muitakaan tauteja. Jos terveydentila on hyvä on aika aloittaa nilkkojen kaventaminen.
Aloita kävelemällä, aluksi sen verran kun jaksat, lisää matkaa vähitellen. Hanki askelmittari, niin tiedät miten paljon olet kävellyt. Kun pääset yli 15 000 askeeleeseen päivässä, nilkkasi alkavat hoikistua. Kun olet kävellyt yli 15 000 askelta päivässä vuoden ajan nilkkasi ovat hoikat.
Mitä tulee ruokavalioon? Nilkkojen kaventamisen kannalta tärkeää on annoskoko. Älä syö liian isoja annoksia. Syödä pitää kuitenkin että jaksaa kävellä. Yksi lautasellinen ruokaa riittää kerrallaan, älä santsaa. Syö päivässä kolme pääateriaa ja kolme pientä kasvis- tai hedelmävälipalaa.
Nestettä nilkoista saa pois lymfahieronnalla ja nostamalla yöksi sängyn jalkaosan hieman ylemmäs. Esim. leveä tyyny patjan alle. Nestettä saa pois myös jättämällä suolan kokonaan ruokavaliosta pois. Ruuissa on nykyään niin paljon suolaa, että sitä ei tarvitse enää ruokiin lisätä.

2 kommenttia:

  1. Ihan pakko vastata tähän. Minä olen 177cm pitkä ja painan 62kg. Minulla on hyvin paksut nilkat, siskoni on minun kanssa saman kokoinen ja hänellä on myös paksut nilkat. Myös äidilläni ja hänen äidillään oli paksut nilkat. Meidän suvun naisilla on tälläinen säären muoto.
    Olen käynyt lymfassa ja kavitaatiossa ja hieronnassa ja fysioterapeutti on tehnyt minulle ohjelman miten saisin toisenlaista muotoa nilkkoihini, mutta hänenkin vastaus on, että tuo vain on sinun mallisi eli hyvin vähän on tehtävissä.
    Kävin myös lääkärissä aiheen tiimoilta ja minulta otettiin kaikenlaisia verikokeita ja jalat myös ultrattiin.
    Sääret kuin pylväät ovat minun kohtaloni.

    VastaaPoista
  2. Minäkin luulin että olen paksunilkkainen, sama sukuvika kuin sinulla. Sitten rupesin kävelemään 15 000 askelta päivässä mäkisessä maastossa. Jätin ruokavaliosta lihan ja maidon kokonaan pois. Nilkat kapenivat puolessa vuodessa.
    Oletko kokeillut kävelyä ja ruokavaliota riittävän kauan?

    VastaaPoista

Kiitos viestistäsi!